Ropa na kolejích

Čtyřikrát víc ropy než dříve posílají MND v těchto týdnech z lužického nádraží do Kralup nad Vltavou. Důvodem je ukončení přepravy ropovodem Družba. Veškerá vytěžená ropa se tak musí převážet cisternami – nejprve nákladními auty, poté po železnici.

Cisterna s 30 kubíky ropy přijíždí třikrát denně do areálu MND v Lužicích, kde je postaveno zcela nové stáčiště. Za normálních okolností musí ropa projít ještě odvodňováním, jenže z Uhřic již přijíždí ropa zbavená vody. Dost výrazně se tím šetří kapacita, protože vytěžená ropa má zhruba polovinu objemu vody. Ze stáčiště tak již čistá surovina míří rovnou do nádrže „H“ o kapacitě 680 kubíků.

„Odsud posíláme ropu přímým potrubím na sousední nádraží, kde ji čtyřikrát týdně plníme do vagonů,“ říká vedoucí lužického střediska Petr Komosný. Do března letošního roku, kdy přestala fungovat Družba, odsud na nádraží proudilo týdně zhruba 280 kubíků ropy. Nyní je to okolo 1 120 kubíků, tedy čtyřikrát tolik.

Stojan s výklopným ramenem pracovník přesune nad vagón a zahájí samotné plnění. Naplnění jednoho vagonu o objemu 63 kubíků trvá asi hodinu. Druhý pracovník pak navijákem posune další vagon k plnění, není k tomu potřeba lokomotiva. „Z Lužic posíláme až ucelené vlaky, tedy 20 vagonů,“ ukazuje Petr Komosný připravený vlak na lužickém nádraží. Celkem tak na trať vyráží 1 260 kubíků ropy.

Na první pohled vagony na lužickém nádraží zaujmou. Svítí totiž novotou.

„K převozu prázdných a plných vozů dochází jednou za sedm až deset dnů. Celkem bylo potřeba zajistit 40 nových železničních cisteren. Cisterny si pronajímá odběratel, tedy Orlen Unipetrol, jsou to nově vyrobené železniční vozy v nejvyšší třídě bezpečnosti přepravy,“ říká ředitel ekonomického úseku Radim Ciprys.

Přeprava ropy po železnici však pro MND není ničím novým. Rovněž v době fungujícího ropovodu putovala takto přibližně polovina produkce. A před napojením na ropovod takto cestovala i surovina z Uhřic, ovšem to bylo logisticky jednodušší. „Po železnici jsme přepravovali z Lužic a Nemotic od nepaměti. Ropa z Uhřic se před napojením na ropovod Družba také přepravovala vlakem – konkrétně ze stanice Uhřice. Tato trať ale byla zrušena před dvaceti lety,“ doplňuje ředitel Radim Ciprys.

A jak dlouho železniční transport uhřické ropy potrvá?

„To nikdo neví, předpokladem je ukončení války a zrušení sankcí na nákup ruské ropy,“ dodává Radim Ciprys.

Martin Beneš
šéfredaktor

Další články

Pomoc po povodních v Mikulovicích: Den plný solidarity a odhodlání

Kolegové z MND Energy Storage se vydali v říjnu pomáhat lidem zasaženým povodněmi, které se prohnaly Českem a zvlášť velké škody napáchaly na severní Moravě. Magda Lengálová sepsala reportáž pro čtenáře Reportu, která může posloužit i jako inspirace – třeba k finanční pomoci poškozené obci.

01.12.2024

V příštím roce začne kampaň mělkých vrtů na základě výsledků poslední 3D seismiky

Na příští rok připravili naši geologové sérii vrtů, které vytipovali na základě posledního velkého 3D seismického měření. Kampaň zahájí v druhé polovině roku v oblasti Dubňan a Skoronic. Ještě během prosince se začne ovšem pracovat na posledním vrtu letošní sezony – Mikulovu 3.

01.12.2024

Umělá inteligence už pomáhá i v MND

V posledních letech se umělá inteligence (z anglického překladu Artificial Intelligence, AI) stala jedním z nejdiskutovanějších technologických fenoménů. Už dávno se o ní nemluví pouze v souvislosti se sci-fi filmy nebo vědeckými výzkumnými pracovišti. Díky stále výkonnější výpočetní technice a dostupnosti dat zaznamenaly AI technologie v posledních měsících obrovský rozmach. AI dnes reálně proniká do všech aspektů našeho života, od práce přes zdravotnictví, vědu, vzdělávání až po zábavu.

01.09.2024
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit