Borkovany 8 – pokračování úspěšného ložiska

Areál vrtu Borkovany 8 je poměrně hustě osázen technologií. Soupravu Bentec 350 totiž doplňuje pět kozlíků, jeden produkční kříž těžící plyn a další infrastruktura. Řadu let tu probíhá těžba vydatného borkovanského ložiska a vrt s číslem 8 v tom bude pokračovat. Očekávané zásoby se potvrdily.

V samotném závěru vrtání se na místě potkáváme s mistrem soupravy Markem Vyšinkou, geologem Jiřím Berkou a Petrem Hortvíkem z oddělení těžby, který má na starosti oblast Dambořice.

Areál se nachází v okresu Břeclav, mezi Borkovany a Velkými Hostěrádkami vedle statku v údolí s malebným rybníčkem.

V blízkém okolí leží další plochy, kde je rozmístěno několik vrtů – hned 500 metrů za kopcem další čtyři. Jedná se tak o velmi dobře prozkoumané a „roztěžené“ ložisko. I díky tomu byla šance na úspěšný vrt 80 procent. Geologové poměrně přesně věděli, „do čeho jdou“.

Nucená odstávka sond

Specifikum „borkovanské osmičky“ v podobě přítomnosti těžících sond přineslo pracovníkům Drillingu několik omezení.

„Standardně máme vše rozvržené podle jednoho klíče, a to nyní samozřejmě nejde. Všechno k sobě míváme blíže. Některé sondy musely být odstavené, protože jsou už v takzvaném pásmu výbušného prostředí. Ty ostatní, které stojí mimo ochranné pásmo, tak normálně těží,“ popisuje mistr vrtné soupravy Marek Vyšinka.

Potkáváme se 22. února, kdy je vrt již zapažený, zacementovaný a osádka jej připravuje k perforaci. „Bude to 39 ran na jeden metr. Tedy v pažnici uděláme v jednom metru 39 děr všemi směry. Cílový obzor má nosnost 15 metrů, takže to bude celkem skoro 600 děr,“ vypočítává mistr.

Cílový obzor leží zhruba v hloubce 2 250 metrů, ovšem nikoli kolmo pod námi, ale asi 700 metrů severně od samotné soupravy. Vrtání začalo podle plánu uhýbat už po 50 metrech. Ostatně to platí i pro ostatní sondy. Kozlíky jsou sice narovnané pár metrů od sebe, ale třeba vrt Klobouky 5 „jede“ 1500 metrů odsud.

Jedná se o ropné ložisko a stejně tak je tomu i v případě „osmičky“. „Nedá se však vyloučit, že v horní části bude ropa s plynem,“ ukazuje geolog Jiří Berka na výchylky karotážního diagramu. Podle něj může mít celé ložisko zásoby až  400 tisíc kubíků ropy a 400 miliónů kubíků plynu, ale z toho se zhruba třetina už vytěžila. Tento vrt by měl roztěžit další část ložiska.

Než se začne těžit…

„Jsme ve finální fázi vrtby, za pár dní to tu budeme předávat,“ avizuje mistr soupravy Marek Vyšinka. Poté, co se souprava z místa odstěhuje, nastoupí separační skupina, která mobilním zařízením provede kontrolní těžbu a ověří zásoby vrtu.

Pokud vše půjde podle plánu, samotná těžba tady začne v řádu měsíců. Za normálních okolností by se na místě musela budovat infrastruktura, ropovod, plynovod, ale v tomto případě je přítomnost předešlých sond výhodou, takže se pouze připojí na existující technologii.

Martin Beneš
šéfredaktor

Další články

MND otevřely nové kanceláře ve Lvově

Více místa, více světla a prostor pro růst. Společnost MND Ukraine dne 18. listopadu tohoto roku společnost MND Ukraine slavnostně otevřela nové moderní kanceláře ve Lvově. Prostorné, dřevem obložené a vzdušné prostory nabízejí zaměstnancům výrazně lepší pracovní podmínky i reprezentativní zázemí pro jednání. Nové sídlo v samotném centru města zároveň umožňuje další plánovaný růst týmu.

13.12.2025

Pracujeme, i když nad námi létají rakety, říká technický šéf MND Ukraine

Skupina MND působí na Ukrajině přes deset let a i navzdory válce se jí daří nejen udržet provoz, ale postupně také rozvíjet těžbu plynu. Každodenní práce však probíhá v podmínkách, které si většina z nás v Česku nebo Německu jen těžko dokáže představit. O tom, jak se dnes v MND Ukraine pracuje, co je nejtěžší a co naopak dává sílu pokračovat dál, jsme si povídali s technickým ředitelem společnosti MND Ukraine Voloďou Stebletským.

13.12.2025

Ropa na kolejích

Čtyřikrát víc ropy než dříve posílají MND v těchto týdnech z lužického nádraží do Kralup nad Vltavou. Důvodem je ukončení přepravy ropovodem Družba. Veškerá vytěžená ropa se tak musí převážet cisternami – nejprve nákladními auty, poté po železnici.

19.09.2025
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit