Ropa na kolejích

Čtyřikrát víc ropy než dříve posílají MND v těchto týdnech z lužického nádraží do Kralup nad Vltavou. Důvodem je ukončení přepravy ropovodem Družba. Veškerá vytěžená ropa se tak musí převážet cisternami – nejprve nákladními auty, poté po železnici.

Cisterna s 30 kubíky ropy přijíždí třikrát denně do areálu MND v Lužicích, kde je postaveno zcela nové stáčiště. Za normálních okolností musí ropa projít ještě odvodňováním, jenže z Uhřic již přijíždí ropa zbavená vody. Dost výrazně se tím šetří kapacita, protože vytěžená ropa má zhruba polovinu objemu vody. Ze stáčiště tak již čistá surovina míří rovnou do nádrže „H“ o kapacitě 680 kubíků.

„Odsud posíláme ropu přímým potrubím na sousední nádraží, kde ji čtyřikrát týdně plníme do vagonů,“ říká vedoucí lužického střediska Petr Komosný. Do března letošního roku, kdy přestala fungovat Družba, odsud na nádraží proudilo týdně zhruba 280 kubíků ropy. Nyní je to okolo 1 120 kubíků, tedy čtyřikrát tolik.

Stojan s výklopným ramenem pracovník přesune nad vagón a zahájí samotné plnění. Naplnění jednoho vagonu o objemu 63 kubíků trvá asi hodinu. Druhý pracovník pak navijákem posune další vagon k plnění, není k tomu potřeba lokomotiva. „Z Lužic posíláme až ucelené vlaky, tedy 20 vagonů,“ ukazuje Petr Komosný připravený vlak na lužickém nádraží. Celkem tak na trať vyráží 1 260 kubíků ropy.

Na první pohled vagony na lužickém nádraží zaujmou. Svítí totiž novotou.

„K převozu prázdných a plných vozů dochází jednou za sedm až deset dnů. Celkem bylo potřeba zajistit 40 nových železničních cisteren. Cisterny si pronajímá odběratel, tedy Orlen Unipetrol, jsou to nově vyrobené železniční vozy v nejvyšší třídě bezpečnosti přepravy,“ říká ředitel ekonomického úseku Radim Ciprys.

Přeprava ropy po železnici však pro MND není ničím novým. Rovněž v době fungujícího ropovodu putovala takto přibližně polovina produkce. A před napojením na ropovod takto cestovala i surovina z Uhřic, ovšem to bylo logisticky jednodušší. „Po železnici jsme přepravovali z Lužic a Nemotic od nepaměti. Ropa z Uhřic se před napojením na ropovod Družba také přepravovala vlakem – konkrétně ze stanice Uhřice. Tato trať ale byla zrušena před dvaceti lety,“ doplňuje ředitel Radim Ciprys.

A jak dlouho železniční transport uhřické ropy potrvá?

„To nikdo neví, předpokladem je ukončení války a zrušení sankcí na nákup ruské ropy,“ dodává Radim Ciprys.

Martin Beneš
šéfredaktor

Další články

Bizmutová zátka zafungovala. Unikátní metodu využijí i na zásobnících

Světově unikátní metodu použili v červnu kolegové na vrtu Krumvíř 3 – poprvé v historii MND byla uplatněna metoda termální izolace pomocí slitiny bizmutu a cínu. A jak se ukázalo, nejen že funguje, ale má potenciál řešit celou řadu technických výzev. První nasazení proběhlo v náročných podmínkách, které by běžné metody zvládaly jen těžko – nebo vůbec.

15.09.2025

Jak dynamický model vytvořený v Hodoníně pomáhá těžit víc plynu na Ukrajině

Následující řádky přinášejí skvělý příklad, jak funguje spolupráce mezi českou a ukrajinskou částí MND. Ložiskový inženýr Milan Pagáč tvoří dynamický model ložiska Tynivská, kde MND Ukraine úspěšně těží a neustále navyšuje produkci. Na začátku června tohoto roku to bylo více než 500 tisíc kubíků denně.

14.08.2025

Mezi trubkami a révou: Když vedoucí z MND vedou i vinici

Report vám přináší první díl představující zajímavých vinařů, kteří pracují v naší skupině. Začneme v Čejkovicích, kde své řádky obhospodařují otec a syn, Jiří a Petr Šťavíkovi. Petr pracuje v MND jako vedoucí oddělení mechaniky a Jiřího zase potkáte na zásobníku v Dambořicích, kde působí jako vedoucí.

14.07.2025
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit