Ropa na kolejích

Čtyřikrát víc ropy než dříve posílají MND v těchto týdnech z lužického nádraží do Kralup nad Vltavou. Důvodem je ukončení přepravy ropovodem Družba. Veškerá vytěžená ropa se tak musí převážet cisternami – nejprve nákladními auty, poté po železnici.

Cisterna s 30 kubíky ropy přijíždí třikrát denně do areálu MND v Lužicích, kde je postaveno zcela nové stáčiště. Za normálních okolností musí ropa projít ještě odvodňováním, jenže z Uhřic již přijíždí ropa zbavená vody. Dost výrazně se tím šetří kapacita, protože vytěžená ropa má zhruba polovinu objemu vody. Ze stáčiště tak již čistá surovina míří rovnou do nádrže „H“ o kapacitě 680 kubíků.

„Odsud posíláme ropu přímým potrubím na sousední nádraží, kde ji čtyřikrát týdně plníme do vagonů,“ říká vedoucí lužického střediska Petr Komosný. Do března letošního roku, kdy přestala fungovat Družba, odsud na nádraží proudilo týdně zhruba 280 kubíků ropy. Nyní je to okolo 1 120 kubíků, tedy čtyřikrát tolik.

Stojan s výklopným ramenem pracovník přesune nad vagón a zahájí samotné plnění. Naplnění jednoho vagonu o objemu 63 kubíků trvá asi hodinu. Druhý pracovník pak navijákem posune další vagon k plnění, není k tomu potřeba lokomotiva. „Z Lužic posíláme až ucelené vlaky, tedy 20 vagonů,“ ukazuje Petr Komosný připravený vlak na lužickém nádraží. Celkem tak na trať vyráží 1 260 kubíků ropy.

Na první pohled vagony na lužickém nádraží zaujmou. Svítí totiž novotou.

„K převozu prázdných a plných vozů dochází jednou za sedm až deset dnů. Celkem bylo potřeba zajistit 40 nových železničních cisteren. Cisterny si pronajímá odběratel, tedy Orlen Unipetrol, jsou to nově vyrobené železniční vozy v nejvyšší třídě bezpečnosti přepravy,“ říká ředitel ekonomického úseku Radim Ciprys.

Přeprava ropy po železnici však pro MND není ničím novým. Rovněž v době fungujícího ropovodu putovala takto přibližně polovina produkce. A před napojením na ropovod takto cestovala i surovina z Uhřic, ovšem to bylo logisticky jednodušší. „Po železnici jsme přepravovali z Lužic a Nemotic od nepaměti. Ropa z Uhřic se před napojením na ropovod Družba také přepravovala vlakem – konkrétně ze stanice Uhřice. Tato trať ale byla zrušena před dvaceti lety,“ doplňuje ředitel Radim Ciprys.

A jak dlouho železniční transport uhřické ropy potrvá?

„To nikdo neví, předpokladem je ukončení války a zrušení sankcí na nákup ruské ropy,“ dodává Radim Ciprys.

Martin Beneš
šéfredaktor

Další články

Komety, perseidy, meteory. Milan Pagáč fotí krásy noční oblohy

Přes den hledí pod zem a zabývá se dynamickými modely ložisek, po práci bere fotoaparát a vzhlíží ke hvězdám. Ložiskový inženýr MND Milan Pagáč se ve volném čase věnuje astrofotografii. Spojil v ní dva koníčky: fotografování a zájem o pozorování vesmíru, který jej provází od dětství. Jeho snímky ostatně znají mnozí zaměstnanci MND – objevovaly se například v kalendářích Drillingu, kde mimochodem pracuje i Milanova manželka.

14.07.2025

Curlingová premiéra v Brně: ledová výzva s košťaty

V pátek 28. března po obědě jsme opustili pracovní stoly a vyrazili za zcela novým zážitkem – vyzkoušet si curling. Tento na první pohled klidný sport, známý hlavně z televizních obrazovek, nás ale rychle přesvědčil, že „klouzání kamenů po ledě“ není žádná legrace.

01.06.2025

Druhý pokus vrtu Dambořice 9

Naposledy se tu vrtalo v létě 2023. Zatímco tehdy tu kuňkaly žáby, teď na konci zimy se tu na okolních polích prohání spousta zajíců a srnek. A večer tu pravidelně vídají bobry, kteří cupitají do vedlejšího Spáleného potoka.

01.03.2025
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit