Ropa na kolejích

Čtyřikrát víc ropy než dříve posílají MND v těchto týdnech z lužického nádraží do Kralup nad Vltavou. Důvodem je ukončení přepravy ropovodem Družba. Veškerá vytěžená ropa se tak musí převážet cisternami – nejprve nákladními auty, poté po železnici.

Cisterna s 30 kubíky ropy přijíždí třikrát denně do areálu MND v Lužicích, kde je postaveno zcela nové stáčiště. Za normálních okolností musí ropa projít ještě odvodňováním, jenže z Uhřic již přijíždí ropa zbavená vody. Dost výrazně se tím šetří kapacita, protože vytěžená ropa má zhruba polovinu objemu vody. Ze stáčiště tak již čistá surovina míří rovnou do nádrže „H“ o kapacitě 680 kubíků.

„Odsud posíláme ropu přímým potrubím na sousední nádraží, kde ji čtyřikrát týdně plníme do vagonů,“ říká vedoucí lužického střediska Petr Komosný. Do března letošního roku, kdy přestala fungovat Družba, odsud na nádraží proudilo týdně zhruba 280 kubíků ropy. Nyní je to okolo 1 120 kubíků, tedy čtyřikrát tolik.

Stojan s výklopným ramenem pracovník přesune nad vagón a zahájí samotné plnění. Naplnění jednoho vagonu o objemu 63 kubíků trvá asi hodinu. Druhý pracovník pak navijákem posune další vagon k plnění, není k tomu potřeba lokomotiva. „Z Lužic posíláme až ucelené vlaky, tedy 20 vagonů,“ ukazuje Petr Komosný připravený vlak na lužickém nádraží. Celkem tak na trať vyráží 1 260 kubíků ropy.

Na první pohled vagony na lužickém nádraží zaujmou. Svítí totiž novotou.

„K převozu prázdných a plných vozů dochází jednou za sedm až deset dnů. Celkem bylo potřeba zajistit 40 nových železničních cisteren. Cisterny si pronajímá odběratel, tedy Orlen Unipetrol, jsou to nově vyrobené železniční vozy v nejvyšší třídě bezpečnosti přepravy,“ říká ředitel ekonomického úseku Radim Ciprys.

Přeprava ropy po železnici však pro MND není ničím novým. Rovněž v době fungujícího ropovodu putovala takto přibližně polovina produkce. A před napojením na ropovod takto cestovala i surovina z Uhřic, ovšem to bylo logisticky jednodušší. „Po železnici jsme přepravovali z Lužic a Nemotic od nepaměti. Ropa z Uhřic se před napojením na ropovod Družba také přepravovala vlakem – konkrétně ze stanice Uhřice. Tato trať ale byla zrušena před dvaceti lety,“ doplňuje ředitel Radim Ciprys.

A jak dlouho železniční transport uhřické ropy potrvá?

„To nikdo neví, předpokladem je ukončení války a zrušení sankcí na nákup ruské ropy,“ dodává Radim Ciprys.

Martin Beneš
šéfredaktor

Další články

MND na Ukrajině podpořily desítky pěstounských rodin

„Jéé, sešity!“ zvolá nadšeně desetiletá dívka a radostně vyndává školní výbavu z nového batohu. Obyčejné školní potřeby – něco, co v České republice většina dětí bere jako samozřejmost – jsou pro ni vzácností.

13.12.2025

Po 70 letech končí těžba na ložisku Lanžhot

Lokalitu čeká rekultivace a její navrácení přírodě. Těžba na ložisku Lanžhot, nejjižnějším ropném ložisku v České republice, se po téměř sedmi desetiletích chýlí ke konci. V odlehlé lesní lokalitě u soutoku Dyje a Kyjovky, v místě, které se nachází v ochranném pásmu a jehož správa je z legislativního hlediska stále náročnější, dnes zůstává už jen několik posledních sond. Ty budou v příštích letech postupně uzavírány a celá oblast se bude připravovat na rekultivaci.

13.12.2025

MND otevřely nové kanceláře ve Lvově

Více místa, více světla a prostor pro růst. Společnost MND Ukraine dne 18. listopadu tohoto roku společnost MND Ukraine slavnostně otevřela nové moderní kanceláře ve Lvově. Prostorné, dřevem obložené a vzdušné prostory nabízejí zaměstnancům výrazně lepší pracovní podmínky i reprezentativní zázemí pro jednání. Nové sídlo v samotném centru města zároveň umožňuje další plánovaný růst týmu.

13.12.2025
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit